Hogyan építsük be Montessori módszerét a mindennapjainkba?

Montessori otthon

Montessori otthon

Milyen szempontok szerint válassz „Montessori-kompatibilis” játékot?

2018. szeptember 19. - mozeskosar

 

Kezdésként fontosnak tartom kiemelni, hogy Montessori sosem tervezett játékokat, csak tantermi eszközöket.  Ezekből kiindulva igyekszünk következtetni, hogy milyen játékokat érdemes otthonra beszerezni egy Montessori-családnak. (Később kifejtem, hogy milyen „szűrők” alapján tudjuk megállapítani, hogy egy adott játék megfelel-e a Montessori-szemléletnek.)

Montessori eszközöket például ezekről az oldalakról szállítanak Magyarországra (mivel még sohasem rendeltem tőlük, tapasztalatom sajnos nincs a termékeikkel kapcsolatban): Illetve, akár egy ügyes asztalos is tud készíteni nekünk hasonlót.  Az elkövetkezendő néhány bejegyzés az otthonra beszerezhető játékokra igyekszik helyezni a hangsúlyt, az eszközökről részletesebben szívesen írok majd a későbbiekben. 

http://www.montessori-eshop.hu/montessori/eshop/1-1-Kisgyermekeknek

https://montemother.com/eshop/50-pre-najmensich

Külföldi szerzők írásain keresztül találkoztam a „Montessori-kompatibilis” játék listákkal, és ezekből kiindulva próbáltam megalkotni magyar megfelelőjüket (Magyarországon kapható, beszerezhető játékokkal). Az elkövetkezendő bejegyzésekkel ötleteket szeretnék adni Nektek, hogy merre érdemes ilyesmit keresgélni -én folyton vadászom ezeket a majdnem 2 éves kislányomnak. Itt van például két ilyen angol nyelvű lista:


http://www.thekavanaughreport.com/2015/11/the-ultimate-montessori-toy-list-birth.html

https://www.themontessorinotebook.com/a-montessori-gift-guide

 unnamed_3_1.jpg

De milyen is az a „Montessori- kompatibilis játék"? (Emlékeztek még a bejegyzés elejére? Montessori nem készített játékot!)

Gyakran hallom azt a téves információt, miszerint minden „Montessori játék”, ami fából készült. Ennél kicsit árnyaltabb a kép.

Pár fontos szempont, amit érdemes figyelembe vennünk a játékok kiválasztásakor:

  • Realisztikusság: Montessori szerint a gyerekeket az őket körülvevő világ érdekli, és annak a számunkra mindennapi, „unalmas” eszközei, cselekvései; tehát arra törekszünk, hogy minél igazibb, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyak és játékok vegyék őket körül. Egy egyszerű példa: mi felnőttként valószínűleg nem egyszer láttunk már katicabogarat. Számunkra aranyosabbnak tűnhet egy rajzolt, mosolygó katicabogár- viszont a kisgyermek látott már katicát? Ha igen, hányszor? Számukra minden új, csodálatos, izgalmas a világunkban. Ezért törekszünk a valódi minél tökéletesebb mását megmutatni nekik. Persze legideálisabb esetben az igazi dologgal ismertetjük meg őket.

 

  • Természetes anyagok: ez nem csak fa lehet, például: selyem, gyapjú, kaucsuk, fém, üveg stb.

 

  • Esztétika:
    “The child should live in an environment of beauty” Maria Montessori 

A gyermeket körülvevő környezet szépsége elengedhetetlen- saját ford.

 

  • Egyszerűség, letisztultság: A játék egyszerre egy készség elsajátítására koncentráljon, ne legyen túl színes, túlstimuláló, túl „sok”. Sok szülő beleesik abba a hibába, hogy minél több mindent szeretne, ha „tudna, tanítana” egy játék. A „Montessori-játék” ezzel ellentétben azzal segíti elő a koncentrációt, hogy egy, világos funkciója van.

 

  • A gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: Hatalmas dolog ilyen kis embereknek az „én egyedül is meg tudom csinálni” érzése, és ezt szeretnénk nekik  nyújtani olyan játékokkal, amelyekben van számukra kihívás, de nem annyira bonyolultak, hogy elvegyék a kedvüket a próbálkozástól. A puzzle jó példa erre: a legelső Montessori kirakó babáknak mindössze egy darab formából és egy a formának kialakított „helyből” áll. Miután ezeket elsajátította a gyermek, tovább lehet lépni olyan kirakókra, amiken ezekből a formákból három darab szerepel egymás mellett (mondjuk három különböző méretű kör). Ha úgy látjuk, hogy ez még túl nehéz neki, hiába próbálkozik, nincs sikerélménye, akkor egy időre eltesszük, és később, néhány hónap múlva visszatérünk rá, újra próbáljuk.

 

  • Önellenőrzés: 

“The materials are the teacher in the classroom, not the adult.” Maria Montessori

A tanteremben az eszközök tanítanak, nem a tanárok. –saját ford. 
A Montessori tantermekben olyan eszközökkel dolgoznak a gyerekek, amelyek úgy lettek kialakítva, hogy külső segítség nélkül is észrevegyék, ha valamit nem tökéletesen csináltak, és ki tudják javítani a hibát. Igyekszünk otthonra játékból is olyat választani, ami hasonlóan önállóságra készteti gyermekeinket.                Itt részletesebben is írnak az önellenőrzés lényegéről és fontosságáról (A Google Chrome böngésző „oldal fordítása” funkció segíthet azoknak, akik nem beszélnek angolul; sajnos nem tökéletes a fordítás, de a lényeget szerintem visszaadja):  https://baandek.org/posts/self-teaching-self-correcting 

  • Open-ended, azaz „nyitott végű” játékok: Ez a koncepció egyébként a Waldorf-pedagógiához köthető, de Montessori-otthonokban is helyet találhatunk néhány ilyen játéknak. Ezeknek a játékoknak lényege, hogy felhasználásuknak egyedül a gyermek fantáziája szab határt. Az építőkockák például bármivé alakulhatnak játék során, a játékselyembe burkolózva bármilyen szerepet eljátszhatnak a gyerekek; szemben mondjuk egy méhecske jelmezzel, amiben „csak méhecskék” lehetnek. Néhány esetben mérlegelünk, hogy a családunk számára mi a fontosabb: az adott játék realisztikussága, vagy a természetes anyagok és a nyitott végű játék.

 

Ha részletesebben olvasnál a témában, itt egy blogbejegyzés, ami részletsebben kifejti ezeket a szempontokat:

https://followthechildwithwonder.wordpress.com/2018/04/21/what-is-a-montessori-friendly-toy/

 gg.jpg

Szeretném kihangsúlyozni, hogy amennyiben már van otthon egy adott játék pl. műanyag változatban, nem kell lecserélni. Elég, ha a jövőben más szempontokat is figyelembe véve, tudatosabban választunk. Elképzelhető, hogy vannak olyan játékok, amiket valamiért nem gyártanak természetes anyagból, nem engedhetjük meg magunknak, stb. Szerintem ezért semmiképpen sem szabad magunkat hibáztatni, vagy kevesebbnek érezni.

Ugyan ez a bejegyzés játékokról szól (és sok esetben nem is kifejezetten olcsó játékok ezek, sajnos) Montessori filozófiájához semmi köze az anyagiaknak. A legtöbbet a velük töltött idő, az odafigyelésünk adja, a gyerekeinknek- ezt semmilyen játék nem pótolja vagy helyettesíti.

Nincs szükség az összes játékra (valójában játékra sem feltétlenül) sem pedig arra, hogy minden játék egyszerre a gyerek szeme előtt legyen. Egy Montessori gyerekszobában általában kifejezetten kevés, kb. kilenc játék található összesen. A gyermek érdeklődését figyelve változtatjuk ezt a kilenc játékot, eszközt. (De ez egy másik bejegyzés témája.) A „kevesebb több” elve a játékokra is érvényes.

A fent említett szempontokon kívül számomra személy szerint fontos még, hogy olyan játékokat próbáljak választani, amelyek etikus, jól nyomon követhető forrásból származzanak.

Törekszem emellett magyar készítőktől származó termékek beszerzésére, amikor csak lehetséges. Kézműves vásárokon is érdemes körülnézni. (Hiszen kevesebbet kell utaztatni, könnyebb nyomon követni. Egy vásáron akár magával a készítővel is kezet rázhat az ember és szerintem ez egy plusz értéket ad neki, vagy egy emléket: „Emlékszem kicsim, amikor azt a fa furulyát vettük a várban, emlékszem milyen szépen furulyázott a bácsi?”)

Hozzátenném még, hogy használt játékokat venni nem csak pénztárcabarát, de környezetbarát is, mivel az ökológiai lábnyomunkat is minimalizáljuk vele ( így nincs szükség értékes erőforrások felhasználására, mint egy új termék legyártásához, és a tárgy bent marad a körforgásban, ahelyett, hogy szeméttelepre kerülne). Adományboltokat is érdemes böngészni, igazi kincsekre lehet találni potom összegekért. Ráadásul jó ügyet is szolgálunk vele.

A Facebook piacon többször találtam például olyan realisztikus állatos kirakót, amit boltban sehol sem láttam. Vaterán, jófogáson is érdemes keresgélni (nem feltétlenül Montessori címszó alatt, hanem konkrétabb dolgokra keresve, mint pl. kirakó)

A Természetes játékok Facebook csoportban nagyon sok jó ötletet, hasznos tanácsot lehet találni, innen rengeteget tanultam. Mindenkinek ajánlom!

.

.

.

.

.

.

 

A bejegyzéshez felhasznált irodalom:

https://followthechildwithwonder.wordpress.com/2018/04/21/what-is-a-montessori-friendly-toy/

http://www.howwemontessori.com/how-we-montessori/2017/04/how-many-activities-should-i-have-out.html

https://baandek.org/posts/self-teaching-self-correcting 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://montessoriotthon.blog.hu/api/trackback/id/tr7014248425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása