A "The Secret of Childhood" című könyvében a szenzitív periódusok bevezető szakaszában Montessori a hernyóról beszél. Amikor a pillangó lerakja petéit, az ágak elejére, közel a fatörzshöz teszi ezeket. Azonban a kikelt hernyóknak a túléléshez szükséges falevelek a faágak végén találhatók. Természetes érzékenységük a fény iránt segíti, szinte vonzza őket, és azt követve jutnak el a nekik szükséges helyre, az élelmet adó levelekhez. Amikor a hernyó már képes más élelmet is magához venni, elveszíti ezt a fényre való érzékenységét.
Ehhez hasonlítja Montessori a gyermekek szenzitív periódusait.
A következő cikket Mary Ellen Maunz-tól (az Age of Montessori-ról) fordítottam, aki 40 éves tapasztalattal rendelkezik a Montessori oktatásban, és érdekesség, hogy Maria Montessori diákja, és egyben személyes barátja képezte.
A szenzitív periódus a gyermek égető érdeklődésének időszaka valami iránt, ami alatt a gyermek egy új képességet sajátít el. ~ Mary Ellen Maunz
Maria Montessori sok éves tanulmányozás és megfigyelés után felfedezett valamit, amit úgy nevezett: "szenzitív periódusok". A szenzitív periódusok olyan "nyitott ablakok" a fejlődésben, amik során a gyermek könnyebben és természetesebben tud elsajátítani bizonyos koncepciókat, mint élete során bármikor máskor. A gyermek a szenzitív periódus alatt kiemelkedő érdeklődést mutat bizonyos tevékenységek vagy feladatok iránt.
Ez az érzékenység (a szenzitív periódusok) segíti elő a gyermeket abban, hogy különösen intenzív módon létesítsen kapcsolatot a külső világgal. Minden próbálkozása képességének növekedését jelzi.~ Maria Montessori
Ez az egyik nagy indok, amiért a Montessori módszer a "gyermek által vezetett" tanulásra épül. Megengedni a gyermeknek, hogy az érdeklődését és ösztöneit kövesse, gyakorlatilag a szenzitív periódusok erejének maximalizálását jelenti. Azonban, amennyiben a szenzitív periódus által kínált lehetőség elszalasztódik, soha többé nem lehet visszakapni. Szerencsére tudjuk, hogy körülbelül mikor - milyen szenzitív periódusok valószínűek, köszönhetően Maria Montessori bölcsességének. A tudás, hogy mikor és mire számíthatunk, lehetővé teszi számunkra (szülők, tanárok, nagyszülők, gondozók számára), hogy előre lássunk, és tudjuk biztosítani a gyermek számára szükséges környezetet, amelyben szükségleteit kielégítheti.
Megfigyeltem kisgyermekeket; megéreztem a szükségleteiket; megpróbáltam kielégíteni ezeket; ezt hívják a Montessori módszernek. ~ Maria Montessori
Maria Montessori tizenegy alapvető fejlődési szenzitív periódust talált és kategorizált:
A képen kívülről befelé haladva:
- Mozgás
- Matematikai minták
- Érzelmi kontroll
- Rend
- Érdeklődés az apró tárgyak iránt
- Szókincs
- Érzékelés
- Betűk és hangok
- Zene
- Olvasás
- Írás
Mozgás: A gyermekek csekély mozgáskontrollal születnek, de nagyon gyorsan fejlődnek mind nagy motorikus, mind finom motorikus képességeik. Miközben megtanulják használni a testüket, kognitív képességeik is fejlődnek.
A kezek az emberi intelligencia műszerei. ~ Maria Montessori
Matematikai minták: Akármennyire is hihetetlennek tűnik, a gyermekek matematikai aggyal jönnek a világra. Montessori felfedezte, hogy a gyermekek természetüktől fogva matematika tanulásra vannak beállítva.
Érzelmi kontroll: A kisbabák születésük pillanatától tanulnak a kapcsolatokról, a kommunikációról, és az érzelmi kontrollról.
A rend szüksége: A kisgyermekeknek (6 hónapos-3 éves kor között) belső szükségük van a rendre. Ez egy mélyen gyökerező, pszichológiai szükséglet. Sok szülő nem veszi észre ennek jelenlétét, teljesen érthető módon. Biztosan minden szülő láttam már a gyermekét úgy viselkedni, amit mindennek lehetett nevezni, csak rendesnek nem. Montessori követői mégis újra és újra bizonyították, hogy amint állítunk egy sztenderdet, a gyermek belső késztetése a rendre aktiválódik. Ráadásul, sok nehezen kezelhető "hiszti" is a gyermek rend érzetének felborulását jelzi.
Érdeklődés az apró tárgyak iránt: Az egy és négy éves kor közti gyerekek átmennek az apró tárgyak szenzitív periódusán. Ez az érdeklődés végül a finom motorika kontrolljának, és a csippentő fogás fejlődését eredményezi. Ezek elengedhetetlenek például az írás, és egyéb fontos képességek kialakulásánál.
Szókincs: A gyermekek úgy érkeznek a világra, hogy természetes beállítottsággal rendelkeznek a nyelv elsajátításához. Ez a velük született képesség teszi a hat éves kor alatti gyermekeknek könnyűvé a nyelv tanulását.
A beszéd az ember természete.~ Maria Montessori
Különleges korszak az érzékelésre: A gyermekek könnyebben és hatékonyabban tanulnak gyakorlati, kézzelfogható érzékelés által, mintha csak néznének vagy hallgatnának egy tananyagot. Ez annak a szenzitív periódusnak köszönhető, amit Montessori úgy nevezett: "különleges korszak az érzékelésre".
Betűk és hangok: A gyermekek 2,5 és 5 éves kor között érzékennyé és érdeklődővé válnak a betűk és hangok iránt. Ebben az időszakban az olyan tevékenység vonzza a gyermekeket, mint a betűk és hangok összepárosítása, vagy a betűk formájának ujjal nyomon követése (például a "sandpaper letters"-dörzspapír betűkkel, ezek klasszikus Montessori eszközök).
A betűk stimulációk, amelyik szemléltetik a gyermek agyában már meglévő beszélt nyelvet. ~ Maria Montessori
Zene: Három éves kor környékén a gyermekek átmennek egy szenzitív perióduson, amelyben kiemelkedően fogékonyak például a ritmusra, hangmagasságra, dallamra. A zene fejleszti az elmét, ezzel akadémikus, szociális, és érzelmi növekedést elősegítve.
Írás és olvasás: A korai írás-olvasás fejlesztése a gyermek elméjének felkészítéséről szól. A kisgyermekek nyitottak a helyes időpontban nyújtott helyes információra. Amikor a gyermekeknek, akik készen állnak, leckéket, eszközöket, és tevékenységeket adunk, az írás tanulása egy természetes, állandó folyamattá válik. Ez a Montessori módszer egyik előnye; a Montessori előkészített környezetben a gyermekek fejlettségi szintjüknek megfelelő eszközök közül egyedül választhatnak, az érdeklődéseik és felkészültségük alapján.
Egy kis kiegészítő videó angolul: https://vimeo.com/82733502
Eredeti cikk: http://ageofmontessori.org/the-ten-secrets-of-montessori-4-sensitive-periods/