Hogyan építsük be Montessori módszerét a mindennapjainkba?

Montessori otthon

Montessori otthon

Interjú Annával, az Eltern vom Mars írójával

2019. március 24. - mozeskosar

 

Kedves Anna! Bemutatkoznál egy kicsit? 

Nagyon szépen köszönöm a kedves interjú meghívást. Annának hívnak, Montessori pedagógus, 2 gyermekes anyuka, és feleség vagyok ; immáron több, mint 10 éve Bécs külvárosában élek a kis családommal. Grácban végeztem el  a pedagógiai főiskolát, 7 évig általános iskolákban tanítottam,  többek között matematikát, biológiát és technikát. Annak idején még egészen másképp gondolkoztam a tanulásról és tanításról, egészen addig, amíg aztán anyuka nem lettem. Első gyermekem születése óta,  ami már alighanem 7 éve volt, megváltozott sok minden az életemben. Kislányom, és az új, anyuka szerepem által sok minden a helyére került, ami addig a fején állt az életemben.

1.png

Hogy találtál rá a Montessori pedagógiára? Mi fogott meg benne először?

Frissensült anyukaként tele voltam aggodalmakkal és kérdésekkel. Aggódtam, ha csecsemőm esténként minden látható ok nélkül keservesen sírt, ha kevesebbet szopizott, és aggasztott ha nem fordult a pocakjára, amit más hasonkorú baba már tett. Egy jó barátom tanácsára elkezdtem olvasni Pikler Emmi, Gerber Magda és Montessori könyveit és minél többet olvastam, annál jobban megtanultam megfigyelni és megérteni a babámat. Felhagytam az örökös óralesést, hogy mikor kell újra szoptatnom, felhagytam azzal, hogy a lányomat összehasonlítsam más babákkal, és azzal is, hogy mindig foglalkoztassam ha ébren van. Ehelyett megfigyeltem, kivártam és megbíztam. Azt hiszem ez volt az a pillanat, amikor gyermekemet és szülői szerepemet egészen más szemmel kezdtem el látni.

Azóta magam is elvégeztem egy 3 éves Montessori képzést 6-12 évesek tanítására, valamint elkezdtem egy újabb Montessori képzést, tanítottam Montessori iskolában illetve vezettem egy pedagógus csoportot egy Montessori Nidoban (1-3 éves gyerekeknél). Az utóbbi 7 évben számos előadást tartottam helyi Montessori ovikban szülőknek illetve Svájcban egy AMI Kongresszuson, és alapítottam egy német nyelvű Montessori-Facebook csoportot többek között szülőknek, ami azóta már közel  12 ezer résztvevőre bővült. A blogomat továbbra is írom, valamint az instagramos oldalamat, ahol arról mesélek, hogyan látom gyermekeimet és hogyan éljük a Montessori szemléletet otthon.

16.png

Milyen tanácsot adnál azoknak,akik most ismerkednek a módszerrel?

Amikor először hallottam erről a módszerről, még nem volt ennyire felkapott a blogozás, és ha jól emlékszem még instagram sem volt. Ma már rengetegen írnak a Montessori-módszerről, az internet szinte határtalan ötlettárat kínál. De sajnos nem minden Montessori, amire az van írva, és sokszor az internet azt a látszatot kelti, mintha ez a módszer csak játékötletekről szólna. De a Montessori módszer sokkal több ennél. Ùgymond egy másfajta szemlélet, egy más hozzáállás, egy életfilozófia, amely bízik a gyermek természetes fejlődésében és önállóságra buzdítja.

Tudom, milyen vonzó hatása van a játékötleteknek és  Montessori eszközöknek, de azt is tudom, mennyire elbizonytalanító, ha ezekkel a gyermek egészen mást csinál vagy ha ezek nem is érdeklik őt. Azt is tudom, mennyi de mennyi kérdés merül fel szülőknél egy-egy Montessori téma kapcsán, amiket nem mindig olyan egyszerű megérteni. Én annak idején nagyon csalódott voltam, ha kislányomat hidegen hagyta a sok játékötlet, amiket kínáltam neki, és ugyan úgy tele voltam kérdésekkel. Míg aztán úgy döntöttem, utána járok a dolgoknak, és újabb játékötletek helyett elpakoltam a ragasztópisztolyomat és a nyomtatót, és elkezdtem könyveket olvasni.  Főleg Montessoritól illetve híres Montessori-pedagógusoktól. Minél többet olvastam, annál jobban összeállt a fejemben a kép. Szerencsém volt, mert épp akkor nyílt itt Bécsben az első Montessori baba-mama találkozó, ahol úgyszintén rengeteget tanulhattam, és ahol tényleg láttam, mire képesek már a legkisebbek, és hogy pontosan mit tud ez a módszer. Tudom, hogy ilyen találkozókra nem minden szülőnek van lehetősége. De vannak virtuális találkozók is, illetve Montessori fórumok, ahol nem csak szülők, hanem Montessori pedagógusok is vannak,  akik sok kérdésre készséggel felelnek.

a14.png

Mi a legjobb dolog a Montessori szülőségben?

Amióta ezt az utat választottam, rengeteget tanulhattam. Nem csak a gyermekemről, hanem általa magamról is. Megtanultam, hogy nem mindegy, miként szólítok meg másokat, akkor sem, ha a határaimra akarom felkelteni mások figyelmét. Megtanultam, hogy bár a felelősséget nekem kell vállalnom, de ez nem jelenti azt, hogy ne bánjak tiszetelettudóan gyermekeimmel. Megtanultam, hogy hibázni is szabad, sőt, a tévedés a tanulás egy része, de csak akkor, ha magam jöhetek rá a hibára, és magam tehetem azt helyre. Azt is megtanultam, hogy mindig példaképe vagyok gyermekeimnek. Akkor is, ha bocsánatot kérek tőlük, vagy ha azt, ami zavar, úgy közlöm velük, hogy ne sértsem meg őket. Megtanultam, hogy szülőként is fejlődök, és úgy, mint ahogy gyermekeim tanulhatnak tőlem, ugyanúgy tanulhatok én is tőlük.

a21.png

Tapasztaltál bármi hátrányt, vagy nehézséget Montessori szülőként?

Talán azt, hogy sokan, akik nem ismerik ezt a módszert, idegenkedve néznek ránk, ha látják, hogyan neveljük a gyerekeinket. Hogy nálunk az első 5-6 évben nincs rendszeres tévénézés, sőt, az első 3-ban semennyi se, hogy a gyerekszobákban csak kevés játék sorakozik a polcokon, de helyette a gyerekekkel szinte minden nap együtt sütünk-főzünk. Rácsos kiságy helyett, gyermekeimnek egy egyszerű matracot tettünk a földre, ahonnan alvás után már kisbabaként egyedül le tudtak mászni. Sokaknak az is furcsa, hogy nem dicsérgetem a gyerekeket, se nem büntetem őket , helyette biztatást és elismerést kapnak. Bár a sok év alatt már megtanultam bánni a kritikákkal és megértem, ha valakinek mind ez idegennek tűnik.

2.png

Mi számodra a Montessori legfontosabb eleme?

Bízni abban, hogy a gyermek tanulni akar, mert ez egy velünk született sajátosság, és ahhoz, hogy a gyermek tanulni tudjon, minden adottság benne rejtőzik kezdetektől fogva. De mindig csak azt tudja megtanulni, amire már kellőképpen előkészült, és azt is csak a maga tempójában. Amit mi tehetünk, hogy kibontakozhasson gyermekünk, hogy se nem sürgetjük, se nem hátráltatjuk, hanem megadjuk neki a szükséges időt, és egy gondosan előkészített környezetet kínálunk neki, amiben lépésről-lépésre önállóbb és magabiztosabb lehet.

Anna blogját itt találjátok (német nyelven van, de már csak a gyönyörű fotókért is megéri megnézni): https://www.elternvommars.com/

Instagramon itt tudjátok őt követni: https://www.instagram.com/elternvommars/

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://montessoriotthon.blog.hu/api/trackback/id/tr914684982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása